Recompensarea comportamentului la copil

09.08.2020

Recompensa - este un stimul pe care il primeste cineva imediat dupa ce a avut un comportament si duce la cresterea in frecventa a comportamentului.

Recompensa se ofera pentru a creste un comportament dorit.

Exemplu: Imi doresc ca Andrei sa citeasca o pagina din cartea X pe zi. In momentul in care Andrei a terminat de citit pagina, o sa-l laud pentru reusita. Andrei a citit si in urmatoarele zile cate o pagina inseamna ca lauda are valoare de recompensa pentru Andrei (ii place sa fie laudat).

In cazul in care un comportament nu apare mai des dupa ce a fost recompensate atunci stimulul pe care un individ il primeste NU are valoare de recompensa.

Recompensele sunt de 5 feluri:

1. Edibile

Ex: bomboane, jeleuri, Skittles, ciocolata, inghetata, prajituri, struguri, banana etc.

2. Activitati

Ex: dans, pictura, desen, joc cu orez, joc in apa, povesti etc;

3. Tangibile

Ex: stampile, carti, papusi, ursuleti, masinute, jocuri video, televizor etc;

4. Sociale

Ex: imbratisari, sarutari, lauda, masaj, gadilat etc;

5. Senzoriale

Ex: perie senzoriala, mingi luminoase, jucarii muzicale etc.

Recompensa poate fi influentata de urmatorii factori:

Marimea recompense - daca recompensa este prea mica atunci copilul nu o sa fie motivat ca sa indeplineasca sarcina ceruta;

Cererea trebuie sa fie direct proportionala cu oferta.

Satietatea - copilul se poate satura de recompense primita

Ex: copilul a mancat o prajitura cu jumatate de ora inainte ca mama sa ii ofere o bucatica de ciocolata.

Este foarte important sa variati cat mai mult recompensele altfel apare satietatea.

Deprivarea - apare atunci cand individul nu a mai primit de mult timp recompensa x.

Este cel mai important factor deoarece lipsa acelui stimul determina un copil sa realizeze o sarcina.

Oferirea imediata a recompensei

Pentru copiii cu TSA este foarte important ca recompensele sa se ofere imediat ce apare comportamentul altfel o sa fie intarit un comportament diferit de cel targetat.

Exemplu: copilul a raspuns la intrebarea Cum te cheama? apoi a inceput sa fluture. Terapeutul a oferit recompensa in timp ce copilul misca din maini ceea ce poate sa duca la aparitia mai deasa a miscarii din maini.

Principiul contingentei- se refera la faptul ca recompensa se ofera doar atunci cand apare comportamentul target.

Important !!!

Specificati de fiecare data motivul pentru care primeste recompensa. 

PAUN si ASOCIATII Societate Civila Profesionala de Psihologie, Bucuresti, sector 4/2 e-mail: paunsiasociatii@gmail.com,              tel:(+4) 0764 491 193
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți