Recompensarea comportamentului la copil

Recompensa - este un stimul pe care il primeste cineva imediat dupa ce a avut un comportament si duce la cresterea in frecventa a comportamentului.
Recompensa se ofera pentru a creste un comportament dorit.
Exemplu: Imi doresc ca Andrei sa citeasca o pagina din cartea X pe zi. In momentul in care Andrei a terminat de citit pagina, o sa-l laud pentru reusita. Andrei a citit si in urmatoarele zile cate o pagina inseamna ca lauda are valoare de recompensa pentru Andrei (ii place sa fie laudat).
In cazul in care un comportament nu apare mai des dupa ce a fost recompensate atunci stimulul pe care un individ il primeste NU are valoare de recompensa.
Recompensele sunt de 5 feluri:
1. Edibile
Ex: bomboane, jeleuri, Skittles, ciocolata, inghetata, prajituri, struguri, banana etc.
2. Activitati
Ex: dans, pictura, desen, joc cu orez, joc in apa, povesti etc;
3. Tangibile
Ex: stampile, carti, papusi, ursuleti, masinute, jocuri video, televizor etc;
4. Sociale
Ex: imbratisari, sarutari, lauda, masaj, gadilat etc;
5. Senzoriale
Ex: perie senzoriala, mingi luminoase, jucarii muzicale etc.
Recompensa poate fi influentata de urmatorii factori:
Marimea recompense - daca recompensa este prea mica atunci copilul nu o sa fie motivat ca sa indeplineasca sarcina ceruta;
Cererea trebuie sa fie direct proportionala cu oferta.
Satietatea - copilul se poate satura de recompense primita
Ex: copilul a mancat o prajitura cu jumatate de ora inainte ca mama sa ii ofere o bucatica de ciocolata.
Este foarte important sa variati cat mai mult recompensele altfel apare satietatea.
Deprivarea - apare atunci cand individul nu a mai primit de mult timp recompensa x.
Este cel mai important factor deoarece lipsa acelui stimul determina un copil sa realizeze o sarcina.
Oferirea imediata a recompensei
Pentru copiii cu TSA este foarte important ca recompensele sa se ofere imediat ce apare comportamentul altfel o sa fie intarit un comportament diferit de cel targetat.
Exemplu: copilul a raspuns la intrebarea Cum te cheama? apoi a inceput sa fluture. Terapeutul a oferit recompensa in timp ce copilul misca din maini ceea ce poate sa duca la aparitia mai deasa a miscarii din maini.
Principiul contingentei- se refera la faptul ca recompensa se ofera doar atunci cand apare comportamentul target.
Important !!!
Specificati de fiecare data motivul pentru care primeste recompensa.