Stimularea creativitatii la copii

20.02.2020

Creativitatea inseamna a aduce ceva bun in concordanta cu realitatea, sa existe, sa genereze, sa lucreze ceva original. Copii inca de la varste fragede trebuiesc sustinuti in dezvoltarea creativitatii, parintii au un rol important in dezvoltarea creativitatii celor mici. Inca de mici, copiii sunt intrebati: "ce vrei sa te faci cand vei mare?" o intrebare cu care aproape toti copiii se intalnesc, parintii si bunicii fiind generatori ai acestor intrebari, copiii de cele mai multe ori raspund: doctor, sofer, aviator, etc., de cele mai multe ori aceste meseri sunt insuflate de catre parinti. 

Copilului ii trebuie data sansa sa isi aleaga singur domeniul, este bine ca parintii sa nu stabileasca tinte prea inalte pentru ei pentru ca uneori dezamagirea poate fi mare.

Creativitatea poate fi privita ca o trasatura pe care unii copii o au mai mult sau mai putin dezvoltata, chiar daca unii dintre ei au aceasta latura dezvoltata, inascuta sau dobandita. Creativitatea unui copil trebuie dezvoltata si sustinuta prin toate demersurile de a crea, sa fie originala, valoroasa (sa ii creze un plus valoare acesteia si sa aduca ceva nou). Creatiile copiilor trebuiesc sa fie utile in dezvoltarea emotionala a acestuia.

Dezvoltand creativitatea copilului inca de la varste foarte fragede, acesta se va dezvolta emotional, va incepe sa creeze intr-un mod constructiv si pozitiv, astfel dezvoltandu-si creativitatea de la varste fragede.

Parintii trebuie:

  • sa ii ofere copilului materiale educative care care sa ii stimuleze imaginatia: carton duplex pentru a trasa diferite figurine dupa care sa le decupeze si sa le coloreze, sa picteze, sa le lipeasca;
  • sa adune din natura frunze verzi, sa le puna la uscat, frunze uscate (sa incerce sa creeze natura sub diferite forme);
  • impreuna cu copilul sa inventeze povesti, sa il provoace la scenarii astfel incat copilul sa isi imagineze si sa creeze singur povestea alaturi de adult;
  • parintii trebuie sa aiba flexibilitate in a accepta creativitatea copilului si de a sustine acest aspect al creativtatii copilului prin flexibilitate;
  • parintii trebuie sa renunte la anumite regului si sa intre in spiritul jocului copilului sa creeze alaturi de el, sa valorizeze acest spirit al creatiei copilului;
  • copilul trebuie incurajat sa inventeze anumite scenearii, gen teatru, sau mici piese din care el sa faca parte;
  • majoritatea copiilor au "prieteni imaginari", acesti prieteni imaginari trebuiesc acceptati si comunicat cu ei pentru a afla relatia dintre copil si prietenul imaginar (este de recomandat ca aceasta relatie cu prietenul imaginar sa fie monitorizata atent de parinti).

Creativitatea uneori poate fi vazuta ca si o trasatura de personalitate, o trasatura pe care unele persoane o au dezvoltata sau nu, majoritatea copiilor la varste fragede isi dezvoltata creativitatea intr-un anumit fel.

Creativitatea stimuleaza o buna dezvoltare a copilului si stima de sine, copilul devine mai individual, iar atunci cand devine adult, acesta este mai indivual.

Bibliografie:

Popescu, G., (2007), Psihologia creativitatii, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti;

Schaffer, R., H., (2010), Intoroducere in psihologia copilului, Editura ASCR.

PAUN si ASOCIATII Societate Civila Profesionala de Psihologie, Bucuresti, sector 4/2 e-mail: paunsiasociatii@gmail.com,              tel:(+4) 0764 491 193
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți